Elektrische fiets accu’s

Er zijn vele accu’s in de markt. We vergelijken de meest gebruikte. De Lood-Gel Accu is een gedateerde techniek. Door het gewicht van de accu wordt deze niet meer toegepast in moderne elektrische fietsen.

Nickel-Cadmium-Akku (NiCd)

De Nickel-Cadmium-Akku (NiCd) wordt door veel fabrikanten van elektrische fietsen toegepast. Deze accu’s hebben een geheugen. Deze accu’s hebben een geheugen. Dat betekent dat de accu volledig leeg gereden moet worden voordat deze weer geladen wordt. Wanneer de accu slechts gedeeltelijk leeg gereden wordt en daarna weer opgeladen wordt, verliest de accu zijn capaciteit.

Nickel-Metal-Hydrid-Accu

De verbeterde versie van de Cadmium accu’s. Deze accu’s hebben een grotere capaciteit en geen last van het geheugeneffect. De accu kan bijgeladen worden. De accu is wel gevoelig voor hogere temperaturen. Ook verliest de accu stroom door zelfontlading en ze zijn relatief zwaar

Lithium Ion Accu

De modernste accutechniek voor elektrische fietsen. Het lage gewicht en de grote capaciteit staan garant voor een grote actieradius. De accu kan altijd bijgeladen worden. Het laden gaat ook zeer snel. Binnen enkele uren is de accu weer geheel gevuld. De accu is ook diep ontlaadbaar. Dat wil zeggen dat de opgegeven capaciteit in Ampères ook geheel benut kan worden. Een accu is een verbruiksartikel. Per jaar slijt de accu met zo’n 10% tot 15%. Ook als de accu niet gebruikt wordt. Als u twijfelt of uw batterij ‘versleten’ is dan kunt u hem altijd laten testen. Waarschijnlijk heeft uw dealer een testapparaat in huis waarmee de capaciteit van uw accu gemeten kan worden. Op de werking van de accu wordt twee jaar garantie gegeven. De werking van de accu is niet gelijk aan de actieradius. Op actieradius kan geen garantie gegeven worden.

Actieradius

De actieradius die u haalt met een batterijlading is afhankelijk van veel factoren. De optimale afstand haalt u als u kiest voor de lage ondersteuningsstand, ongeveer 70 pedaalomwentelingen per minuut trapt en zorgt voor een goed onderhouden lichtlopende fiets met banden op de juiste spanning van 4,5 tot 5 bar. Ook het gewicht van de berijder, de weersomstandigheden, het aantal keren dat gestopt en weer gestart wordt en het wegdek hebben grote invloed op de actieradius. Dit maakt ook dat gerealiseerde afstanden bij verschillende testen variëren van ongeveer 40 tot ongeveer 100 kilometer. Lees hierover meer bij de testresultaten. In extreme gevallen in de Zwitserse Alpen kan de actieradius zelfs teruglopen tot ongeveer 15 kilometer. Voor veel berijders van een Flyer is een grote actieradius niet het allerbelangrijkste. Ze genieten graag van de forse ondersteuning en laten de motor graag hard werken. En hier is helemaal niets mis mee. Consequentie is dat de motor meer stroom verbruikt. Voor korte afstanden is dat geen probleem, voor lange afstanden betekent het dat een extra batterij handig kan zijn.